Welcome
Welcome to <strong>CNF:s forum</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Londonresa

Londonresa

Postby pega on Fri Apr 03, 2009 8:21 pm

Jag var i London mellan den 26mars och den 30:e. Jag hade möjlighet att besöka "The British museum" på Bloomsbury och Russel street. Museumet är så stort att skall man gå igenom hela bör man avsätta uppemot en hel dag. En fördel är också att det är gratis inträde till skillnad mot en del andra museer.
Jag ville bland annat se utställningen om mumier och mynten.
Man hade ett temautställning (money) i rum 68 på tredje våning som visade mynt, sedlar och en del maskiner/testutrustning. Se bild.
Dem som samlar medaljer får det besvärligare eftersom dessa låg utspridda i montrar över hela museumet.
Något som slog mig var hur objekten exponerades. Stora ljusa ytor med full belysning. Inga mörka skuggor här inte. :D
Mynten var från hela världen och från alla tidsepoker. Från Sverige fann jag 3st plåtar, bl.a en 8daler. Se bild.
Givetvis var det mest mynt från Afrika, Kina, Antiken, Medeltiden och andra europeiska länder än Sverige.
En del svenska besittningsmynt i silver var utlagda, bl.a en del från GIIA.
Medaljerna var också mycket talrika men som sagt utspridda över hela museumet. Inga svenska medaljer kunde jag finna. Se bild.
Ett trevligt museum som är väl värt ett besök.
ImageImageImage
pega

Return to Referat från auktioner och mässor