Anders Frösells pollettsamling auktionerades ut igår i Uppsala. Jag ville gärna närvara och försöka köpa något till minne av Anders, som var en synnerligen fin person som gärna delade med sig av sina stora kunskaper inom ett flertal områden.
Det var Numismatiska Klubben i Uppsala som hade fått förtroendet att genomföra katalogiseringen och auktionen. Katalogen var väldigt påkostad i förhållande till själva värdet av sam-lingen. Auktionskatalogen kommer att bli ett bra referensverk i framtiden.
Arrangemanget var välordnat, själva visningen var lättillgänglig, och smörgåsarna i pausen var det heller inget fel på. Kjell Holmberg och Magnus Wijk hanterade budgivningen på ett föredömligt sätt och det gav en god stämning i auktionslokalen.
För egen del var jag inte riktigt ”på hugget”. Men fem nya polletter fick jag till min samling. Tog också hem en lott om sex polletter. Inga objekt gick tillbaka, allt såldes, och det är inte vanligt. Priserna blev överlag rätt höga. En orsak var självfallet den fina samling som innehöll många bra polletter, den andra var att J. Pedersen Mynthandel var närvarande och köpte en tredjedel av auktionsmaterialet. Dessutom bjöd handlaren på nästan allt och detta medförde att vi samlare tvingads upp i prisnivåer som kändes höga i flera fall.
Hasse