Hasse Nilsson
Registreringsdatum: 02 september 2007 Inlägg: 9 Ort: Karlstad
|
Postat: mån dec 03, 2007 9:14 pm Rubrik: Myntets dag i Stockholm den 24 november 2007 |
|
|
Myntets dag i Stockholm blev åter igen en höjdardag. Från CNF var vi sex stycken som hade hyrt en minibuss, två andra åkte dit på egen hand. En sjunde person som hade anmält sig till resan dök aldrig upp. Senare i Stockholm dök han emellertid upp och bad om ursäkt för att han inte hann fram i tid, natten kyla medförde att han inte fick upp garageporten, Säfflebussen blev räddningen.
Vi startade tidigt på lördag morgon för att komma fram i lagom tid innan öppnandet.
Undertecknad hade avtalat tid klockan 10.00 hemma hos en privatperson som artade sig en verklig fullträff. Jag fick ett rejält ”smörgåsbord till livs” och efter ca 1,5 timme hade jag ryggsäcken nästan proppfull med bl.a. medaljer och polletter.
På grund av besöket kom jag lite sent till mässan och det fick till följd att det blev stressigt mest hela dagen. Först bar det upp till översta våningen på KMK där pollettgruppen hade en kort träff och bytesstund. Den mesta av tiden upptogs kring den nya pollettboken som bekant kommer att innehålla Stockholmspolletter där Sven Svenssons samling utgör grundstommen. Ian Wiséhn berättade och delgav oss tankar kring upplägget, boken börjar bli klar men något datum för utgivningen hade han inte. Flera värdefulla synpunkter ventilerades bland de närvarande, som var ca 15 st, och jag tror att Ian tog åt sig av de i många fall konstruktiva förslagen som framkom.
Efter polletträffen var det så dags att kolla runt bland handlarna, Bara J. Pedersen Mynthandel hade material som tilltalade mig och tre fina nyförvärv till samlingen blev resultatet. En snabb titt bland de andra handlarna räckte för att konstatera att de inte hade något av intresse. Istället blev det en givande stund med två privatsamlare som hade tagit med några ytterst fina och sällsynta medaljer, som också hamnade i min samling. Själv hade jag med några eftertraktade medaljer som bytte ägare.
Nu hade klockan tickat iväg snabb och det var hög tid för själva visningen av auktionsmaterialet. Mitt intresse koncentrerades förstås till medaljerna och i viss mån polletterna. Det var ett fantastisk fint urval som hade plockats fram inom båda avdelningarna.
De på förhand utvalda medaljerna höll högre kvalité i verkligheten än på bilderna i auktionskatalogen vilket fick till följd att tänka bud justerades uppåt en aning. Efter en knapp timme var man så framme vid medaljerna och jag var beredd att gå med högt i budgivningen. Redan första objektet angav prisnivån, en inte alltför ovanligt Gustav II Adolf klubbades för höga 6000 kronor, vilket var mer än det dubbla som jag hade tänkt ge, vilket i sin tur var det dubbla mot vad handlarna brukar ta. Nästa medalj klubbades om möjligt ännu högre och så fortsatte det. Två budgivare formligen ”mosade” alla andra som ville vara med i budgivningen.
Det tar nästan udden av samlandet när någon vill betala vad som helst för ett objekt. Men trots dessa herrar lyckas jag få med några ”smulor” hem. Smulor är nog fel ord eftersom det var flera synnerligen fina medaljer. Dessa hade före Svensson ägts av storsamlaren Wedberg, och bara det gör att man blir glad och nöjd.
Som avslutning ropade jag in en pollett från Karlstads Spritförsäljning AB. Valören var 5 liter och förekommer inte på marknaden. Jag har aldrig sett den och skulle den dyka upp så håller den säkerligen inte toppkvalité. Vill bara inte tro det, eller så är det något jag hoppas – priset slog ”världsrekord” för en Karlstadspollett, 660 kronor!
När betalningen var avklarad var det dags att åka hem. Dagen blev kanonbra som hade allt man kan tänka sig, i alla fall för mig. Hur mina medresenärer upplevde mässan förtäljer inte denna berättelse.
|
|