Welcome
Welcome to <strong>CNF:s forum</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Hösten 2008

Hösten 2008

Postby Hasse Nilsson on Sat Nov 29, 2008 8:15 am

Nu kan det vara dags att summera hösten 2008. Den 9 oktober hölls den häftigaste medaljauktionen med svenskt material på många decennier. Det var del 2 av friherre Bondes samling på Ericsberg som såldes i Osnabrück i Tyskland. Det var många rariteter som presenterades och som fick nya ägare. Medaljerna hade i flera fall utländsk anknytning, speciellt med Ryssland och Polen vilket också bidrog till höga slutpriser. Den på omslaget illustrerade medaljen över slaget vid Köge Bugt 1677 såldes för 100 000 EURO + 22 % påslag.
Tyvärr blev många, som var på plats, besvikna över kvalitén på objekten, beskrivningarna i katalogen stämde dåligt med verkligheten.
Undertecknad hade planerat att resa ner till Osnabrück, men min reskamrat drog sig ur i sista sund och då hade inte jag någon lust att resa ensam. Jag lyckades i alla fall komma över några fina medaljer, via skriftliga bud. Hela auktionen omsatte ca 21 miljoner vilket måste betecknas som ett enastående resultat, antal objekt var 629 st!

Den 21 november var det dags för en ny auktion på objekt ur friherre Bondes myntsamling, del 3. Var personligen inte närvarande men efter vad jag hört så var det en fullsatt sal där humöret var på topp och budgivningen var hård om många objekt. Inte konstigt när det rör sig om mynt som inte varit ute på marknaden på väldigt länge, några över huvud taget inte. De som inte har införskaffat katalogerna bör göra detta eftersom de kommer att bli oumbärliga referensverk. (Läs mera om auktionen i ett annat inlägg - av pega).

Myntets Dag i Stockholm den 22 november 2008 kan också läggas till handlingarna. CNF hade i år ordnat med en gratisresa till Stockholm. Vi var 6 st; Tony L, Lars L och Lars B, Mikael T och jag samt Åke J. Enar J hade gärna följt med men var justerad i ett revben så han kunde inte följa med. Krister D och Peter G hade åkt dit under torsdagen för att närvara på Nordlinds Bondeauktion nr 3.
Resan startade som vanligt tidigt, 06.00 bar det av. Vädret var någorlunda bra, lite snö men det var inga direkta problem, men väl framme i Stockholm snöade det.

Som vanligt en snabb överblick vilka handlare som var närvarande. Åtta stycken hade ”bullat upp” sitt lager, eller delar av lagret och alla var vi förstås förväntansfulla att hitta något att köpa. Samtidigt som man gick runt hejade man på kända ansikten som man senare under dagen bytte några ord med.
Jag själv hade en inplanerat träff med pollettgruppen kl. 11.00 uppe på ett tjänsterum på KMK. En mindre grupp ur pollettgruppen hade tagit upp tråden som framfördes för flera år sedan, nämligen att bilda en förening. En interimstyrelse presenterades som skulle forma stadgar och annat som är av vikt för en förening.
Annan information var att pollettboken över Svenssons Stockholmspolletter kommer ut nästa år. (Något man har hört i flera år nu!). Det som återstår är att fotografera samlingen som nu bara finns i svart-vit.
Så var det dags för lunch på Myntkrogen. Samspråkade med Bengt Hemmingsson och Jan-Olov Björk. Visade samtidigt upp mina brukspolletter för Jan-Olof, vilka han visade stort intresserad för.
Åter tillbaka för en runda bland handlarna, men ingen hade något som gjorde mig köpsugen. Istället var det visningen av Svenssonmaterialet som tilldrog sig största intresset. I år fanns andra mynt med som hade inlämnats privat (Boman). Som alltid förvånas man över den fantastiska kvalitén som Svensson hade på sina objekt, det är en njutning att bara vara på visningarna!

Auktionen startade 16.00 och det hela var över strax efter 18.00. Då var jag lycklig ägare till tre fina medaljer, samtliga kungliga, som dessutom Svensson köpte efter Wedberg - intressant med den proveniensen.

Några anmärkningsvärda priser förekom (tror jag), antecknade följande:
Nr 37 52.000.-
Nr 38 55.000.- Återrop
Nr 49 25.000.- Återrop
Nr 50 95.000.- Återrop
Nr 55 31.000.-
Nr 67 21.000.- Utrop 300.- !
Flera mynt återropades, något som vissa i publiken kommenterade.

Årets mässa blev för egen del mera av en social tillställning, köpte INGET på mässan trots att J. Pedersen hade med sig några synnerligen fina bronsmedaljer.
Återresan hem gick bra och vi var i Karlstad strax efter 22.00.

Hur ser då 2009 ut?

Ja, den informationen jag har för närvarande är att ytterliggare två Bondeauktioner, eventuellt tre, är planerade - alltså totalt fem eller sex auktioner. Ulf Nordlinds Mynthandel kommer att lägga ut info om Bondeauktionen nr 4 på hemsida under januari. Huvuddelen bli mynt, det troliga är att det blir en mix med kungliga medaljer.
Medaljerna som såldes nere i Osnabrück hade mera utländsk anknytning, nu är det dags för den ”svenska” delen, ca 400 st. återstår att sälja. Huruvida samtliga kommer med återstår att se.

För övrigt skall personmedaljerna (ca 1500 st) hålla en fantastisk hög kvalité (auktion nr 5?). Skall bli kul att se om det stämmer, flera mynt och medaljer har varit (hårt) rengjorda på något sätt. Många mynt uppvisar också små repor. Enligt flera som tittat noga ser de nya ut och hur det kan komma sig kan man bara spekulera i. Hoppas att resterande objekt är fria från repor och rengöring. Fick höra att det finns en mycket fin samling spelpenningar, både kungliga och enskilda.

I början av mars säljs Anders Frösells pollettsamling av Uppsala Numismatiska Förening. Datum för försäljningen av Frösells boksamling är okänt, den skall dock säljas under mera professionella förhållanden.

Längre fram under våren säljer Höjlands en stor samling medaljer som underteck-nad skall försöka närvara på.

Sedan är det Fri-Mynt IGEN nere i Helsingborg – kul att det rullar på!

Hasse
Hasse Nilsson

Return to Referat från auktioner och mässor