Forumindex
CNF:s forum

Logga in Bli medlem Vanliga frågor Medlemslista Sök Forumindex

Welcome
Welcome to CNF:s forum.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, join our community today!

FriMynt 2008

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Referat från auktioner och mässor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hasse Nilsson

Registreringsdatum: 02 september 2007

InläggPostat: sön apr 13, 2008 9:52 am    Rubrik: FriMynt 2008 Svara med citat

Nu kan man summera en av årets två, som jag tycker, stora numismatiska höjdpunkter – nämligen FriMynt i Helsingborg den 12 april, den andra är antagligen Myntets Dag i Stockholm senare i höst. Från CNF var vi fyra stycken, Krister, Hasse, Peter och Åke. Lars L var också där men åkte i egen bil.
Som alltid var det en förväntansfull stämning i foajén innan dörrarna öppnades. Prick 11.00 var det dags och massan av samlare vällde in. Många hade säkert lagt upp en plan över vilka handlare man skulle besöka först. Andra gick ”varvet runt” i snabb takt för att kolla in vad handlarna hade på sina brickor. Och som alltid stötte man på flera bekanta ansikten som man snabbt bara fick heja på och säga ”vi får prat mera senare”.
Undertecknad hade just en sådan liten plan som gick ut på att först besöka ett par av de mindre handlarna som förhoppningsvis skulle ha med några objekt som skulle passa. Sedan var det snabbt ”varvet runt” till utställare som man gissade hade något passande, för att till slut hamna hos Nordlinds Mynthandel. Efter 45 minuter var det dags för J. Pedersens Mynthandel som jag i förväg visste hade tagit med sig ett di-gert material som jag skulle få titta på.
Av de mindre handlarna, en norsk, köpte jag bara ett objekt. Ulf Nordlind hade offererat en mycket sällsynt gjuten medalj som jag hade fått erbjudande att köpa för en månad sedan. Ulf hade också tagit med sig en rad andra högkvalitativa, och sällsynta, medaljer som jag snabbt kollade igenom. Sedan var det dags för J. Pedersens Mynthandel som tilldrogs sig den största tiden. Hans ”smörgåsbord” med medaljer gick inte av ”för hackor” minsann, det var inte helt enkelt att vilja när man egentligen ville ha allt.
Åter tillbaka till Nordlind för ett mera ingående studium. Plockade ut ”russinen”, dock inte alla eftersom budgeten inte tillät det, men sex kalasfina medaljer blev det.

Sedan var det dags för lite affärer med samlare som jag i förväg visste var köpvilliga.

Efter ”etapp ett” var det dags för en snabb lunch i bowlinghallen. Klockan hade nu passerat 14.00 och skaran av besökare hade tunnats ut märkbart. Nu var det dags för lite mingel och också kolla in några handlare som man eventuellt hade hastat förbi tidigare. Klockan 17.00 var vi alla redo att åka hem, den långa resan gick relativt snabb eftersom mycket av vad vi hade varit med om under dagen ventilerads.

Det blev en intressant och givande lördag nere i Helsingborg. Nu är det läge att varva ner inför sommaren och ladda upp inför hösten bataljer som för egen del blir auktio-nen med Bondemedaljer nere i Osnabrück, och säkert också ett och annat på vägen.

Hasse
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Referat från auktioner och mässor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Community Chest